7 Tips voor die hun professionals commercieel willen coachen
- Durven – het is spannend
- Doen – wat doe je dan precies, en hoe?
- Disicpine – er af en toe tijd voor maken, en niet alleen als er te weinig werk is.
Het managen van professionals is een bijzondere bezigheid. Denk aan de titel van oud managementboek van het jaar: Managen van professionals: niet doen. Professionals kenmerken zich over het algemeen door een hoge mate van, het woord zegt het al, professionaliteit. Vaak hoef je ze dus helemaal niet te vertellen hoe ze iets moeten doen. Ze zijn bovengemiddeld taakvolwassen. Tenminste, als het over hun eigen vakgebied gaat. Als het gaat over acquireren als onderdeel van je werk, zijn de meeste professionals een stuk minder taakvolwassen. En dat betekent dat daar ineens een andere manier van managen beter past.
- Wees duidelijk
- Laat je mensen niet koud bellen
- Maak onderscheid tussen zaaien en oogsten
- Houd focus
- Vertrouw niet teveel op variabele beloning
- Help je mensen
- Vier succes
Hieronder worden ze toegelicht. En tot slot nog een paar valkuilen.
- De professional vindt dat hij niks te maken heeft met commercie, daar was hij niet voor aangenomen
- De professional zou nog wel willen, maar weet niet wat hij precies moet doen.
In het eerste geval is het zaak om in je organisatie duidelijk te krijgen wat het beleid is. Een gewetensvraag die kan helpen is: Kan in deze organisatie een inhoudelijke professional een voldoende of goed krijgen voor zijn beoordeling als hij niet actief bijdraagt aan het commerciële proces? Als het antwoord daarop “nee” is, dan wordt het tijd om dat aan je mensen te vertellen. Vaak is één keer niet genoeg. En in elk geval ook een keer in een persoonlijk gesprek in je eigen woorden iets als: “Ik heb nieuws. Vroeger kon deze organisatie werk voor je vinden en hoefde jij je niet met commercie te bemoeien. En nu zijn de tijden veranderd, en verwachten we dat wel van je. We verwachten niet dat je je als een autoverkoper gaat gedragen. En concreet verwachten we wel dat je het volgende vanaf nu gaat doen …. “
Er zijn veel manieren om opdrachten te verwerven. Koopsignalen oppakken, met referenties werken, social media, publiceren, contact onderhouden met bestaande klanten, profileren van nieuwe diensten en ga maar door. Het werkt beter om één of twee dingen goed te doen dan tien onderwerpen net niet. Kies en vertel je mensen hoe jullie het aan gaan pakken komende maanden. Als dat na een paar maanden goed loopt, pak dan het volgende onderwerp aan.
Variabele beloning stuurt op output. En voor de meeste professionals is commercie deels nog een black box. Ze weten op het vlak van commercie niet zo goed hoe ze de output kunnen beïnvloeden als ze dat op hun primaire vakgebied wel kunnen. Dat maakt dat veel variabele beloningssystemen meer van een loterij dan van een motivatieprogramma hebben. Zeker als enerzijds het aantal declarabele uren meetelt, en anderzijds de commerciële effecten van netwerken en andere tijd consumerende activiteiten. En we kennen de verhalen van voorstanders die claimen: “Ja, maar je kunt ook commercieel zijn terwijl je declarabel bezig bent.” En daarin hebben ze ook zeker voor een belangrijk deel gelijk. Tegelijk hebben we heel veel professionals gesproken, die echt niet gemotiveerd raken van dergelijke systemen. Zeker als je mensen nog beginners zijn op commercieel gebied, kun je wellicht beter sturen op input dan op output. Wat zou het toch fijn zijn als ze zelfsturend waren op dit gebied. Sorry, zijn ze meestal nog niet. Daarom…
Vaak weten je mensen niet zo goed hoe ze commercie aan moeten pakken. Jij wellicht wel. Dus help ze. Ja, dat kost je tijd, maar als je wilt dat je mensen voor opdrachten zorgen gaat dat nu eenmaal niet helemaal vanzelf. Ga met ze zitten en neem -als ze dat hebben- hun commerciële plan erbij. Als ze het niet hebben, vraag dan wat ze deze maand gaan doen op commercieel gebied. Vraag door tot het smart wordt. Als het bijvoorbeeld gaat om netwerken zijn zinvolle vragen: Wie ga je bellen voor een netwerkgesprek? Wat ga je dan zeggen? Waarom zou dat leuk zijn voor die ander? Als je aan het voorbereiden bent voor een koopgesprek, kun je bijvoorbeeld vragen: Welke vragen ga je daar stellen? Met wie spreek je? Welke andere projecten heb je gedaan die hierop lijken? Waarom ben je enthousiast over deze opdracht?
Zeker in het begin loop je de kans dat mensen heel enthousiast naar kantoor komen met een koopsignaal waarvan jij denkt: tja, dat is toch niet helemaal wat we zoeken. Of dat iemand na een half uur voorbereiden een afspraak heeft gemaakt met iemand die achteraf zakelijk niet zo interessant is. Als je dan al te teleurgesteld bent, is de kans groot dat mensen stoppen met hun nieuwe commerciële gedrag en hun leerproces. Het is van belang dat je mensen laat weten dat dit het gedrag is dat je wilt. Je hoeft de zaak niet mooier te maken dan ze is, maar zeker ook niet slechter. Het is heel wat als mensen na jaren alleen inhoudswerk de blik naar buiten richten, dus vier je succes.
- Mensen naar een die-hard sales training sturen; een training die bedoeld is voor verkopers en die aan een aantal fundamentele waarden van de professional voorbijgaat.
- Sturen op kwantiteit in plaats van kwaliteit. We kennen een organisatie die op basis van het aantal afspraken in outlook bijhield hoe commercieel de consultants waren. Kort daarna was er inderdaad een opmerkelijke verhoging van het aantal afspraken in outlook te signaleren. Meestribbelen noemt Mattieu Weggeman dat. Als de baas het zo belangrijk vindt dat we in outlook doen alsof we een afspraak hebben, dan doen we dat voor hem. Zou jij nooit doen natuurlijk …
- Je vooral richten op de mensen die het het aller slechts doen. In elke organisatie heb je mensen die tot de minst vaardige en talentvolle horen op commercieel gebied. Niet zelden mensen die al decennia bij de organisatie werken, die in het verleden nooit commercieel hoefden te zijn, en inmiddels een salaris krijgen dat niet altijd even goed te rechtvaardigen is gegeven hun commerciële inbreng. We zijn er wel degelijk voor dat we ook die mensen heel duidelijk uitleggen dat we ook iets anders van ze verwachten. Maar als je meer opdrachten wilt, kun je je beter niet alleen concentreren op de minste 20% van je mensen. De echte winst zit juist in de topgroep en de middengroep.
Dit artikel is geschreven door Maarten van Os en Jan Willem van den Brink van Dreamfactory. Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs. Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? Mail of bel met Dreamfactory.