Inspireren of controleren?
Als je wilt dat je professionals een rol spelen bij het vinden en tevreden houden van klanten, dan is het niet onlogisch dat je je daar als manager mee bemoeit. De meeste professionals hebben immers een drukke agenda. En voor veel professionals is opdrachten verwerven aanvankelijk niet het meest favoriete onderdeel van hun werk. Dus hebben ze een geweten nodig, om te zorgen dat het vliegwiel van opdrachtverwerving steeds kleine duwtjes krijgt. Maar hoe pak je dat aan? Professionals laten zich niet makkelijk managen. Wat werkt in de praktijk het best? Hoe vergroot je de kans dat je mensen echt in beweging komen?
Variabele beloning stuurt op output. En voor de meeste professionals is commercie deels nog een black box. Ze weten op het vlak van commercie niet zo goed hoe ze de output kunnen beïnvloeden als ze dat op hun primaire vakgebied wel kunnen. Dat maakt dat veel variabele beloningssystemen meer van een loterij dan van een motivatieprogramma hebben. Zeker als enerzijds het aantal declarabele uren meetelt, en anderzijds de commerciële effecten van netwerken en andere tijd consumerende activiteiten. En we kennen de verhalen van voorstander die claimen: “Ja, maar je kunt ook commercieel zijn terwijl je declarabel bezig bent.” En daarin hebben ze ook zeker voor een belangrijk deel gelijk. Tegelijk hebben we heel veel professionals gesproken, die echt niet gemotiveerd raken van dergelijke systemen. Zeker als je mensen nog beginners zijn op commercieel gebied, kun je wellicht beter sturen op input dan op output. Wat zou het toch fijn zijn als ze zelfsturend waren op dit gebied. Sorry, zijn ze meestal nog niet. Daarom…
De rol van het vriendelijke geweten
En uiteraard is er ook geweten nodig. Heb je gedaan wat je moest gaan doen? Loop samen met je professionals de lijst weer door. De verhouding daarbij die in onze ervaring goed werkt is ongeveer: 70% inspireren/motiveren, 30% geweten/controleren.