Door de jaren heen

Onze geschiedenis

Tussen kerst en nieuwjaarsdag 1998 werd Dreamfactory geboren, in een koud vakantiehuisje in Brabant. En zoals elke organisatie, wordt Dreamfactory gemaakt door haar mensen. Mensen van nu, en mensen van vroeger. Hier een aantal highlights uit onze geschiedenis.

2024 - 25 jaar Dreamfactory - nieuwe versie boek OG

We bestaan 25 jaar

Dat vieren we met onze collega’s. We maken samen een kunstwerk dat in inmiddels in onze gang hangt.

 

Boek Opdrachtgever Gezocht opnieuw uitgebracht

 

 

Dit jaar is ook het jaar van de nieuwe versie van Opdrachtgever Gezocht.  Na 14 jaar werd het tijd voor een geheel bijgewerkte en herziene opgave. 

 

hier foto van kunstwerk in de gang
en nog wat feest foto's
En foto van OG24

2023

Waarom Doen Ze Het Niet GEwoon verschijnt

In januari arriveert ons nieuwe boek. Altijd een spannend moment, en als we de eerste doos openen zijn we erg tevreden met het resultaat.

2022

we schrijven weer een boek ...

We zijn druk met het schrijven van ons volgende boek: Waarom Doen Ze Het Niet Gewoon. Dat is een hele klus, want we hebben daar de afgelopen jaren heel veel ideeën over verzameld van anderen en van onszelf.

 

In de kerstvakantie gaat het naar de drukker…

2021 - afscheid van Cornelie

Afscheid van Cornelie

Cornelie neemt afscheid. Althans als secredil, niet als de

tekenaar van onze kroko’s! We hebben een mooi afscheid gevierd en

daar hoorde natuurlijk wel een Kroko cadeau bij.

 

Cornelie heeft de mooie tijd die we samen gehad hebben prachtig verwoord op LinkedIn:

Na 7 jaar te hebben gewerkt bij Dreamfactory neem ik afscheid. En dit is niet zomaar een afscheid want het was geen baan. Het was een Way of Life….Bij Dream, bij DF. Eerst in Voorburg en later in Woerden.

Wat heb ik veel geleerd en veel meegemaakt. Het gaat me echt aan het

hart om bij jullie weg te gaan en dit ga ik de komende periode een plek

te geven. Het is nu nog met een lach én een traan als ik aan jullie denk

en dat wordt straks alleen nog maar een lach. Om alle herinneringen, de

gekkigheid en het plezier dat we hebben gehad. De intens mooie

gesprekken, de fijne open band en zo kan ik wel doorgaan. En jaaaa, we

hebben ook stress gehad, er gingen dingen (bijna) niet goed en het kwam

toch allemaal altijd weer goed

Ik wil jullie lieve Maarten & Jan Willem, Ellis, Anique, Karin,

Mijke, Harriët, Tomer, Ria en Saïda bedanken voor de mooie samenwerking.

 

En ik wil ook iedereen bedanken met wie ik heb samengewerkt, al mijn

‘andere’ collega’s bij alle klanten, met wie ik zoveel lol heb gehad bij

het plannen. We vormden vaak samen een supergesmeerd team en ik bleef

me altijd verbazen over hoe vertrouwd het werd en hoe veel makkelijker

en prettiger alles dan ging. Daar ben ik heel dankbaar voor. Ik ga

jullie ook echt missen!

En natuurlijk ook een grote dank alle

opdrachtgevers en al diegenen die werden getraind, gecoacht en begeleid

door Dreamfactory die ik heb mogen ontmoeten.

De krokodillen blijf ik wel tekenen, dat stopt niet. En verder ga ik

nog meer tekenen én schrijven in de toekomst en nieuwe dingen leren en

ontdekken. Daar heb ik ook allemaal super veel zin in.

Ik wens jullie een ontzettend toffe gepassioneerde nieuwe collega toe!

Jomi komt als planner aan boord

2020 - online trainen

online trainen is hip

Dit jaar hebben we noodgedwongen ons vak opnieuw uitgevonden. 

 

Ineens was de agenda leeg, de sessies op zolder geannuleerd, en moesten we online. Een aantal van ons eerst met frisse tegenzin. Door door doen en ervaren merkten we, dit kunnen wij ook.

 

We hebben onze klanten over weten te halen om op de geannuleerde
dagdelen in de eerste lockdown toch een uurtje online te doen. En zo
leerden we veel. Tjonge, wat leerden we veel, want online is echt wel
heel anders. Maar gelukkig bleken we nog te kunnen leren, en mochten we
er een paar maanden later ook andere trainingsbureaus les in geven.

 

We hebben onze werkwijze blijvend veranderd, onder anderen door gebruik van Mural, waardoor we onze klanten nog actiever kunnen betrekken bij de projecten die we samen met ze doen.

afscheid van margreet

We nemen dit jaar afscheid van Margreet. Jarenlang konden we een

werkvorm vinden die goed paste bij haar fitheid, helaas was die er niet
meer. Het mooie afscheidsfeest is door Corona verplaatst naar 2021.

foto van margeet

2019 - verhuizing naar Woerden - Ellis komt erbij

We nemen we het pand in Woerden in gebruik. Het is een hoop werk om alles up en running te krijgen, want het pand is veel groter dan het vorige. Met meer trainingruimten. Het eerste half jaar zijn we druk met inrichten, vinden van nieuwe leveranciers, verbeteren van werkplekken en optimaliseren. Het resultaat mag er zijn, deelnemers, klanten en wijzelf voelen ons thuis. En alle krokodillen natuurlijk.

 

Sabine vindt het werken met indvidueen en kleine bedrijven toch leuker; en neemt afscheid.

 

Ellis komt aan boord om ons te helpen met de adminstratie, de
draairichting van de koelkastdeur en om 1001 andere dingen te doen om ons leven makkelijker te maken en het pand en onze werkwijze beter.

Foto's verhuizing, openingsfeest?

2018 - afscheid van Voorburg

Verhuizen, maar Waar gaan we heen?

 We wilden al langer groter en centraler in het land. En ons huidige pand gaan ze verbouwen tot appartementen. Hoogste tijd voor afscheid van ons oude pand.

 

Ons criterium: geen systeemplafond. We willen dat zaken doen met Dreamfactory een memorabele gebeurtenis is, en een bijzonder pand helpt daarbij. Ook voor onszelf fijn natuurlijk.

 

We vinden een pand uit 1840 in Woerden. het vierde kwartaal van 2018 zijn we hard aan het klussen, en met de kerstvakantie kunnen we erin. Het is super.

Collega Gezocht komt uit

Eén van onze eerste klanten formuleerde: ik geloof dat jullie ons gaan helpen om veel gave opdrachten te werven door onze consultants meer ondernemend te maken. Dat is mooi. Het volgende probleem dat ik dan krijg, is dat ik te weinig mensen heb. Die wil ik liever ook via het warme netwerk. Daar moeten jullie ook een boek over schrijven, want recruitment en commmercie lijken best op elkaar…

 

Zo gezegd, zo gedaan. Uitgegeven bij onze eigen uitgeverij Krokoboek.

Foto's verhuizing, Voorburgfoto?

2017 - eigen interne trainersopleiding opgezet

Dreamfactory groeit. We hebben een aantal nieuwe Dreamfactory Partners

aan boord. Mensen die vanuit hun eigen zaak werken, en waar we

structureel mee samenwerken. Omdat we onze eigen methodiek hebben,

starten we een trainersklasje, waarbij Anique en Karin de

trainerstraining verzorgen voor Mijke, Harriet en Sabine. De titel is

DAB: Dreamfactory Aan Boord.

Foto's

2016 - Krokotube opgezet

We laten we wereld op een andere manier van ons horen. Deze keer met videotips in ons maandelijkse Dreamfactory Journaal. 

 

Elke maand verschijnt een nieuw kort filmpje, waarop een van onze mensen een tip geeft over klanten vinden en tevreden houden.

 

We maken er een youtube kanaal van: Krokotube.

2015 - Opdrachtgever Tevreden verschijnt

In februari is het zover: we houden ons nieuwe boek voor het eerst vast. Mooi hoor, harde kaft, mooi opgemaakt, nieuwe website erbij, en veel positieve reacties op managementboek.nl en Bol.com

 

En of het ermee te maken heeft weten we niet, maar tot vorig jaar waren we vooral actief als het ging om professionals meer commercieel betrekken. Sinds dit jaar zijn er ook steeds meer klanten die ons vragen te helpen om meer de rol van vertrouwde adviseur in te nemen bij bestaande klanten. En dat doen we met veel plezier.

2014

Weg met leidingnemen - leve Opdrachtgever tevreden

IDe eerste oplage van ons boek Leidingnemen is bijna uitverkocht. In overleg met de uitgever besluiten we tot een grondige revisie. Leidingnemen was namelijk geschreven voor een breed publiek: alle mensen die met een opdrachtgever of leidinggevende omgaan. En onze doelgroep is de hoog opgeleide professional in de zakelijke dienstverlening. En omdat we het boek veel gebruiken in onze trajecten, past dat net niet helemaal. Daarom passen we het boek aan. Nieuwe titel, aantal nieuwe hoofdstukken, grondige revisie, en volgend jaar komt het uit onder de titel Opdrachtgever Tevreden.

 

Daarnaast zijn we lekker druk aan het werk, en weten steeds meer klanten ons te vinden als ze willen dat hun professionals een commerciële rol innemen. Vanaf dit jaar werken we ook steeds vaker met “more-cure-more-pay” projecten, en hebben we hiervoor een goed werkende formule.

More Cure More Pay

Daarnaast zijn we lekker druk aan het werk, en weten steeds meer klanten ons te vinden als ze willen dat hun professionals een commerciële rol innemen. Vanaf dit jaar werken we ook steeds vaker met “more-cure-more-pay” projecten, en hebben we hiervoor een goed werkende formule.

Extra ruimte in het pand

We breiden uit: de onderhuurders in ons pand in Voorburg vertrekken, en wij krijgen er een extra trainingsruimte bij.

2013 - groei vraagt om een planner

We krijgen steeds meer grote opdrachten

We werken met steeds grotere klanten en doen steeds grotere projecten. De planning wordt steeds belangrijker. We kennen Cornelie als illustrator van onze boeken. Al die kroko’s heeft zij getekend. Ze is ook een uitstekende planner, en ze volgt Els op. We zijn dit jaar weer gegroeid, en zijn er blij mee.

2012 - opdrachtgevers vinden en tevreden houden

Boek Leidingnemen komt uit

Eind september is het dan zo ver: de geboorte van ons boek Leidingnemen, uitgegeven door SDU/Academic service. Ons eerste boek ging over opdrachtgevers vinden, dit nieuwe boek gaat over opdrachtgevers (tevreden) houden. Door vertrouwde adviseur te zijn van je opdrachtgevers. Natuurlijk staat er een kroko op de voorkant.


Met het nieuwe boek hebben we ook onze payoff gelanceerd: we hebben onze passie, ervaring en specialiteit in vijf woorden gevat: Opdrachtgevers vinden en tevreden houden.

IDe eerste oplage van ons boek Leidingnemen is bijna uitverkocht. In overleg met de uitgever besluiten we tot een grondige revisie. Leidingnemen was namelijk geschreven voor een breed publiek: alle mensen die met een opdrachtgever of leidinggevende omgaan. En onze doelgroep is de hoog opgeleide professional in de zakelijke dienstverlening. En omdat we het boek veel gebruiken in onze trajecten, past dat net niet helemaal. Daarom passen we het boek aan. Nieuwe titel, aantal nieuwe hoofdstukken, grondige revisie, en volgend jaar komt het uit onder de titel Opdrachtgever Tevreden.

Een nieuwe payoff

Opdrachtgevers vinden en tevreden houden.

2011

Opdrachtgever Gezocht helpt ons en anderen

Zoals onze commissarissen hadden voorspeld, levert de lancering van ons boek ons veel goeds op. We hebben in termen van Han “dit deel van de markt geclaimd”. En inderdaad, we worden steeds meer gezien als specialist in commercie voor mensen die een hekel hebben aan commercie. En wij voelen ons ook steeds beter thuis in dat vakgebied, omdat we er steeds meer ervaring in krijgen.

Secretariaat groeit

Door alle nieuwe opdrachten kunnen we meer ondersteuning gebruiken. Els komt aan boord zodat er nu altijd iemand op het secretariaat is. Wat een luxe.

Evergreen status voor Opdrachtgever Gezocht

Ons boek krijgt van managementboek de evergreen status. Dat betekent dat er meer dan 1.000 verkocht zijn via managementboek alleen. In totaal komt de teller dit jaar voor ons eerste boek op ruim 4.000 stuks.

2010 - opdrachtgever gezocht en BNR

Lancering van Opdrachtgever Gezocht

Eind september is het dan zo ver: de geboorte van ons boek Opdrachtgever gezocht, uitgegeven door SDU/Academic service. Met een prachtig feestje op locatie Hofwijck.

 

We worden geïnterviewd op BNR radio, en dat leidt tot veel publiciteit. We worden steeds vaker en beter gevonden door organisaties waar veel inhoudsdeskundigen werken met onze specialiteit.

Trainingstraining van Karin de Galan

We nemen een serieuze en goede stap om onszelf te ontwikkelen, en we volgen met z’n allen een trainersopleiding bij Karin de Galan. Karin is met haar school voor training wat ons betreft een van de toppers in trainersland. Het woord Goeroe past ook wel. In 2010 is Karin nog niet zo bekend, en hebben we de luxe dat ze naar ons toekomt. Haar gedachtengoed heeft grote invloed op de manier waarop we trainen en begeleiden. We blijven fan van haar en haar gedachtengoed.

2009 - 10 jaar Dreamfactory

Na 10 jaar een Nieuwe huisstijl

Tien jaar geleden hebben Maarten van Os en Marco Raad Dreamfactory

opgericht. Wat een mooie periode. Wat is er veel gebeurd in 10 jaar.

We

zijn begonnen met het waarmaken van dromen in brede zin. Je kon met

alles bij ons terecht. En nu richten we ons op het verbeteren van

organisaties en helpen ze met opdrachtgevers vinden en leidingnemen.

Misschien zitten we nu wel dichter bij het doel, dromen realiseren

 

En we hebben een nieuwe huisstijl. Onze oude fabriek is niet meer. Met de

nieuwe huisstijl willen we graag ons enthousiasme uitdragen voor mensen,

inspiratie, bruisen en opbloeien.

 

 

 

 

 

 

Wisseling van de wacht

Joost gaat na drie jaar dienstverband voor zichzelf verder. Wij gaan

verder met een aantal mensen die we niet in dienst nemen, maar waar we

wel graag mee samenwerken. Dit jaar gaan we een verbinding aan met Mauk

van der Woude en met Cornlie Meijnen.

 

Mauk kennen we al jaren. We werkten onder andere al samen bij UWV, waar

Mauk een team trainde in schriftelijk communiceren met klanten. Bij DNW

heeft Mauk als technisch dagvoorzitter geholpen om voldoende eenvoud en

overzicht te brengen in een technisch en organisatorisch zeer complex

proces. De klanten waren er blij mee, en Mauk en Dreamfactory ook. Een

mooie basis voor verdergaande samenwerking.

 

Cornelie kennen we nog van Pink Elephant. Na een jaar bij Boertien, is

ze voor zichzelf begonnen. En ze werkt vanaf dit jaar ook met ons samen.

 

Incompany training: opdrachtgever Gezocht

We hebben een nieuwe incompany training: Opdrachtgever Gezocht die we dit jaar twee keer geven. Een heerlijke proeftuin om alle ideeën uit ons boek-in-wording uit te proberen.

Margreet 10 jaar in dienst

Hoera, al tien jaar neemt Margreet de telefoon op als jullie bellen, regelt ze lunches en afspraken, doet ze de boekhouding, begeleidt ze mensen naar de dromenzolder, en gaat ze om met de meer of minder last-minute wensen van de rest van Dreamfactory. Als dank voor deze trouwe dienst, en we hebben Margreet met haar Alex een lang weekend naar Berlijn gestuurd.

Het dreamfactory journaal verschijnt

Hoera, we hebben een nieuwsbrief! De eerste is verschenen, en we hebben er al veel (gelukkig met name positieve) reacties op mogen ontvangen. Ons doel is om er zowel inspiratie als praktische tips mee aan te

bieden. En de hoeveelheid reclame beperkt te houden.

Orde van Advocaten erkent Dreamfactory als opleidingsinstituut

Dit jaar zijn we erkend als opleidingsinstituut door de Nederlandse Orde van Advocaten. Het is veel papierwerk, maar uiteindelijk gelukt.

Daardoor kunnen advocaten nu beroepspunten krijgen als ze bij ons een opleiding volgen. Helaas zal volgend jaar de Orde besluiten dat leren om een vertrouwde adviseur van je cliënten te worden niet meer

puntenwaardig is. Een training mindmappen wel, maar ja, die geven we niet.

2008 - afscheid van mede-oprichter Marco

Marco verruilt Dreamfatory voor Uw Hofnar

Marco Raad, één van de oprichters van Dreamfactory, is een nieuw bedrijf begonnen. Na Na negen jaar Dreamfactory was het tijd om zijn energie op iets nieuws te richten. Marco wil weer pionieren, en het zelf doen. Kijk op de site van Uw Hofnar.

Natuurlijk is het afscheid heftig. En tegelijk prijzen we ons dat we net zo uit elkaar gaan als we begonnen zijn. Met champagne, en de wetenschap dat we voor nu het goede doen. En tjonge, wat blijkt het lastig om uit te leggen dat we elkaar werkelijk nog steeds aardig vinden. Veel mensen verwachten haat en nijd, terwijl dat er werkelijk niet is. Ja, het kost alle partijen wel energie, maar dat lijkt ons logisch.

 

Maarten en Jan Willem zijn nu samen de vennoten van Dreamfactory. Ze brengen de focus nog meer op het effectief maken van organisaties door mensen te begeleiden. Vertrouwen en effect zijn sleutelwoorden. En dat blijkt zowel naar buiten als naar binnen goed te werken.

 

 

Onze commissaris Danny Jolink zal voortaan Uw Hofnar bijstaan, en sluit zijn commissariaat bij Dreamfactory na negen jaar af. En in dezelfde zomer vinden we een nieuwe: Han Hendriks, directeur bij Kirkman Company , is toegetreden tot onze Raad van Commissarissen. Daarmee zijn we weer op volle (tweemans) sterkte.

 

 

Over het afscheid van Marco schreef Maarten in april 2008:

Het is de week voor kerst, 2007. Na het Dreamfactory einde jaars diner lopen we met zijn zessen door de Herenstraat in Voorburg. Marco en ik gearmd voorop. We spreken over het afgelopen jaar, wat er gebeurd is bij de laatste twee commissaris bijeenkomsten. Ik zeg tegen Marco dat ik het mooi vind welke ruimte er ontstaan is, zelfs de ruimte voor Marco om eventueel iets anders te gaan doen buiten Dreamfactory. Marco zegt: “Dat is wel zeker”. We lopen zwijgend door naar Dreamfactory, we nemen afscheid van elkaar. Marco en ik omhelzen elkaar nog steviger dan anders, we hebben de tranen in onze ogen. Jan Willem en ik lopen nog samen naar boven. We zitten met zijn tweeën op de kamer die van ons drieën is. Verdriet, boosheid, ook veel vragen. En tegelijkertijd konden we toen al benoemen: Dreamfactory gaat door.

 

De volgende dag spreken we verder. Het is helemaal zoals ik Marco ken. Hij heeft nieuwe ideeën en inspiratie en daar wil hij direct mee aan de gang. Ik weet dat het goed is én ik ga binnen een paar dagen samen met Fiona op onze droomreis, terwijl Jan Willem, Marco en ik nog veel meer te bespreken hebben. Voor nu beslissen we dat Marco verder gaat met zijn ideeën, maar dat we zijn vertrek pas kunnen vertellen / officieel maken als we er alle drie zijn. Dus pas na mijn vakantie.

 

Op vakantie heb ik er nauwelijks aan gedacht. Mijn hart en hoofd zaten heerlijk vol met Fiona, met de natuur, met het reizen. De dag na Pasen, mijn eerste werkdag na de reis, merk ik wel dat er een steen op mijn maag ligt. Ik voel verdriet omdat Marco weg gaat. Daarnaast heb ik ook wat in te halen, want Jan Willem en Marco hebben niet stil gezeten. Heel mooi vind ik om te horen dat Jan Willem de naam heeft bedacht voor Marco’s nieuwe bedrijf. En fijn is dat we het zakelijke stuk snel afhandelen. Het vertellen aan de andere Dreamers vind ik een kluif en roept de nodige emoties op.

 

Daarna vertel ik het ook aan familie, vrienden, klanten. Ook daar roept het vragen op. Hebben jullie ruzie? Zijn er zakelijke meningsverschillen? Nee. We zijn en blijven fantastische vrienden. En we hadden ook geen zakelijke meningsverschillen. Marco wil graag zelf verder en pionieren. Ja, dat kon ook in Dreamfactory. En nee, dat kon ook niet. Sommige dingen kun je niet rationeel uitleggen. Zoals Marco zo mooi zei op mijn vraag waarom hij weg ging: “Omdat het moet”.

 

De eerste weken is het verdriet duidelijk aanwezig. Als ik ‘s ochtends kom en zie dat Marco zijn kast leeg is bijvoorbeeld. Nu is daar andere energie voor in de plaats gekomen. Inspiratie, zin om in beweging te zijn, de energie waarmee ik ook teruggekomen ben van vakantie. Het is goed merk ik. Het is goed voor Marco, lekker bezig met het opzetten van zijn zaak. Het is goed voor mij. Mijn vuur komt boven. En ik merk nu al dat het ook goed is voor Dreamfactory.

 

Ik voel een enorme ruimte. En ik voel ook dankbaarheid. Ik ben dankbaar dat mijn droom om samen met mijn beste vriend een bedrijf te hebben is uitgekomen. Ik ben dankbaar voor de grote bijdrage die Marco heeft gehad aan mijn persoonlijke groei in de afgelopen negen jaar. Ik ben dankbaar voor de grote bijdrage die Marco aan Dreamfactory heeft geleverd. Ik ben dankbaar dat ik mijn passie volg, dat ik prachtig werk doe. Organisaties ontwikkelen door mensen te ontwikkelen. Trainen, teamcoachen, coachen, ondernemen, hard en hoofd verbinden. Ik ben dankbaar dat we het zakelijke en juridische deel vlot kunnen afhandelen. Ik ben dankbaar dat ik naast het zakelijk ook als vriend dicht naar Jan Willem ben gegroeid. Ik ben dankbaar voor het fijne samenwerken met Margreet en Joost. Ik ben dankbaar dat Dreamfactory mooie opdrachten doet, dat de tevreden klantenkring nog steeds groter wordt, dat het financieel goed loopt. Ik ben dankbaar dat mijn droom is uitgekomen. En het leuke is: dan komen er weer nieuwe dromen!

Evergreen status voor Opdrachtgever Gezocht

Ons boek krijgt van managementboek de evergreen status. Dat betekent dat er meer dan 1.000 verkocht zijn via managementboek alleen. In totaal komt de teller dit jaar voor ons eerste boek op ruim 4.000 stuks.

Over het afscheid van Marco schrijft Maarten in april 2008:

Het is de week voor kerst, 2007. Na het Dreamfactory einde jaars diner lopen we met zijn zessen door de Herenstraat in Voorburg. Marco en ik gearmd voorop. We spreken over het afgelopen jaar, wat er gebeurd is bij de laatste twee commissaris bijeenkomsten. Ik zeg tegen Marco dat ik het mooi vind welke ruimte er ontstaan is, zelfs de ruimte voor Marco om eventueel iets anders te gaan doen buiten Dreamfactory. Marco zegt: “Dat is wel zeker”. We lopen zwijgend door naar Dreamfactory, we nemen afscheid van elkaar. Marco en ik omhelzen elkaar nog steviger dan anders, we hebben de tranen in onze ogen. Jan Willem en ik lopen nog samen naar boven. We zitten met zijn tweeën op de kamer die van ons drieën is. Verdriet, boosheid, ook veel vragen. En tegelijkertijd konden we toen al benoemen: Dreamfactory gaat door.

De volgende dag spreken we verder. Het is helemaal zoals ik Marco ken. Hij heeft nieuwe ideeën en inspiratie en daar wil hij direct mee aan de gang. Ik weet dat het goed is én ik ga binnen een paar dagen samen met Fiona op onze droomreis, terwijl Jan Willem, Marco en ik nog veel meer te bespreken hebben. Voor nu beslissen we dat Marco verder gaat met zijn ideeën, maar dat we zijn vertrek pas kunnen vertellen / officieel maken als we er alle drie zijn. Dus pas na mijn vakantie.

Op vakantie heb ik er nauwelijks aan gedacht. Mijn hart en hoofd zaten heerlijk vol met Fiona, met de natuur, met het reizen. De dag na Pasen, mijn eerste werkdag na de reis, merk ik wel dat er een steen op mijn maag ligt. Ik voel verdriet omdat Marco weg gaat. Daarnaast heb ik ook wat in te halen, want Jan Willem en Marco hebben niet stil gezeten. Heel mooi vind ik om te horen dat Jan Willem de naam heeft bedacht voor Marco’s nieuwe bedrijf. En fijn is dat we het zakelijke stuk snel afhandelen. Het vertellen aan de andere Dreamers vind ik een kluif en roept de nodige emoties op.

Daarna vertel ik het ook aan familie, vrienden, klanten. Ook daar roept het vragen op. Hebben jullie ruzie? Zijn er zakelijke meningsverschillen? Nee. We zijn en blijven fantastische vrienden. En we hadden ook geen zakelijke meningsverschillen. Marco wil graag zelf verder en pionieren. Ja, dat kon ook in Dreamfactory. En nee, dat kon ook niet. Sommige dingen kun je niet rationeel uitleggen. Zoals Marco zo mooi zei op mijn vraag waarom hij weg ging: “Omdat het moet”.

De eerste weken is het verdriet duidelijk aanwezig. Als ik ‘s ochtends kom en zie dat Marco zijn kast leeg is bijvoorbeeld. Nu is daar andere energie voor in de plaats gekomen. Inspiratie, zin om in beweging te zijn, de energie waarmee ik ook teruggekomen ben van vakantie. Het is goed merk ik. Het is goed voor Marco, lekker bezig met het opzetten van zijn zaak. Het is goed voor mij. Mijn vuur komt boven. En ik merk nu al dat het ook goed is voor Dreamfactory.

Ik voel een enorme ruimte. En ik voel ook dankbaarheid. Ik ben dankbaar dat mijn droom om samen met mijn beste vriend een bedrijf te hebben is uitgekomen. Ik ben dankbaar voor de grote bijdrage die Marco heeft gehad aan mijn persoonlijke groei in de afgelopen negen jaar. Ik ben dankbaar voor de grote bijdrage die Marco aan Dreamfactory heeft geleverd. Ik ben dankbaar dat ik mijn passie volg, dat ik prachtig werk doe. Organisaties ontwikkelen door mensen te ontwikkelen. Trainen, teamcoachen, coachen, ondernemen, hard en hoofd verbinden. Ik ben dankbaar dat we het zakelijke en juridische deel vlot kunnen afhandelen. Ik ben dankbaar dat ik naast het zakelijk ook als vriend dicht naar Jan Willem ben gegroeid. Ik ben dankbaar voor het fijne samenwerken met Margreet en Joost. Ik ben dankbaar dat Dreamfactory mooie opdrachten doet, dat de tevreden klantenkring nog steeds groter wordt, dat het financieel goed loopt. Ik ben dankbaar dat mijn droom is uitgekomen. En het leuke is: dan komen er weer nieuwe dromen!

 

2008 – nog verwerken

Onze nieuwjaarsgroet ging dit jaar vergezeld van de
klei (waar me met onze voeten instaan) en een vlieger (vanwege het hoofd
in de wolken). En er is ook dit jaar weer een prijsvraag aan verbonden.

Omdat de jury niet tot een unaniem oordeel kon komen heeft zij in al
haar wijsheid besloten om dit jaar twee 1e prijzen uit te delen. De
grote winnaars hebben allebei hun hoofdprijs thuis gestuurd gekregen:
een stoere vlieger. Veel plezier ermee (ook voor de papa’s).

In maart zijn Maarten en Fiona weer terug van hun 3 maanden lange droomreis naar Nieuw Zeeland en Australië.
Maarten schreef over hun belevenissen op www.dreamfactory.nl/droomreis .
Omdat hij zelf ook nog regelmatig wil kijken naar de foto’s blijft de
link er even op staan!

Caspar van Papendrecht verlaat Dreamfactory, om bij Eneco gaan werken.

 

 

De Weet-Wat-Je-Wilt-Workshop loopt steeds beter, en wordt ook steeds
beter, vinden wij. Maarten en Anique zijn de vaste trainers. Er komen
regelmatig aanvragen van mensen die via-via van ons gehoord hebben en
zich inschrijven. Wij vinden dat bijzonder, want we doen nauwelijks iets
aan marketing voor de WWJW-WS. En we vinden het ook leuk, want het is
een prachtige workshop.

 

Zomer 2008. Fons Groen treedt toe tot het netwerk van Dreamfactory
Partners. Zelfstandige professionals die vanuit gedeelde waarden graag
met Dreamfactory samenwerken. Terwijl ze daarnaast hun eigen
(eenmans-)zaak hebben.

 

In september 2008 geven Fons Groen en Jan Willem een lezing / workshop
over het onderwerp dat ze jaren geleden bij elkaar bracht: leidingnemen.
Het gedachtengoed over leidingnemen groeit gestaag.

 

Ook dit jaar weer veel contact met onze bestaande en zeer gewaardeerde
klanten. Bij Getronics geven we bijvoorbeeld de training “de business
kant van business consultancy”. Een training op het snijvlak van
advisering en commercie. Na een ietwat argwanende eerste groep
consultants, met een poste kritische houding tegenover verkopers en
alles wat daarop lijkt, werd het voor alle betrokken een zeer leuk en
leerzaam traject. Bij UWV blijven we aan de slag met onder andere
teamcoaching.

 

En ook weer nieuwe klanten mochten we hartelijk verwelkomen. Bij de
VPRO leren we projectleiders om beter om te gaan met deadlines en
afspraken in een creatieve omgeving. Bij de gemeente Katwijk mochten we
ook projectleiders trainen, terwijl we bij Prénatal in een heel mooi
traject aan de slag gaan met een combinatie van teamcoaching en
training. Andere namen: Intenz en Kinderopvang Humanitas.

 

Blunder van 2008: in een offerte dagdelen en dagen door elkaar halen.
Ja, dat scheelt een factor twee. Nogmaals bedankt klant, dat je niet
heel snel getekend hebt.

2007

Onze traditionele nieuwjaarsgroet gaat vergezeld van een groeipakket. Met name de superballonnen zorgen bij kinderrijke gezinnen voor effect, maar ook de zonnebloemen, meetlint en Pokon deden het goed.

Naast bestaande klanten als UWV en Getronics komen er dit jaar weer nieuwe namen bij. Zo coachen we verschillende teams bij Rabobank. En bij Ernst & Young verzorgen we een paar korte workshops. In september komt Joost van Andel als trainer bij Dreamfactory werken.

 

blunder van het jaar - van interim managers trainers maken

We bedenken een plan. Maarten, Marco en Jan Willem hebben zich alle drie een achtergrond als consultant / projectleider / interim manager. Wat nu als we iemand aannemen die we eerst via detachering als projectmanager aan de slag gaat, en die persoon zich dan ontwikkelt tot trainer? In mei komt daarom Caspar van Papendrecht vol enthousiasme bij Dreamfactory werken. Ondanks goeie intenties van iedereen, blijkt dit bedrijfsmodel niet zo goed te werken als we hadden gedacht. Na een jaar besluit Casper om bij Eneco te gaan werken.

We worden IRO re-integratiebedrijf

We worden dit jaar ook erkend als IRO Re-integratiebedrijf. Eén van de deelnemers aan onze Weet-Wat-Je-Wilt workshops zocht een nieuwe baan, en wij konden hem daarmee helpen. Het is niet onze core-business, want we richten ons primair op het effectiever maken van organisaties. Maar we vinden het wel erg leuk om af en toe te doen.

2006 - Anique toch geen vennoot

Fusie leidt tot net geen ruzie

Het jaar in het teken van de fusie. De nieuwjaarsgroet gaat vergezeld van een vouwmodel van de nieuwe samenwerking met vier compagnons. In april is het fusiefeest! Om de samenwerking van Dreamfactory met Anique en Jan Willem te vieren, zetten we een tent op het dakterras van onze benedenburen, en maken we een mooi feest.

 

 

 

En er komt ook veel beroering, want de fusie die we in 2005 inzetten, leverde dus vier vennoten op. Waarvan er ook nog twee getrouwd zijn. Anique en Jan Willem komen erachter dat ze weliswaar samen als trainer voor een groep versterken. Als het gaat om ondernemen, zitten ze echt anders in elkaar. De samenwerking gaat niet zoals gehoopt.

 

Jan Willem en Anique kiezen voor hun huwelijk boven hun zakelijke samenwerking. Anique verlaat Dreamfactory in augustus als vennoot en gaat vanuit haar eigen zaak PuraVida verder. Ze blijft wel met Dreamfactory samenwerken, en we sturen elkaar nu weer elke maand een paar facturen. Oh ja, en we hebben het wel geprobeerd.

 

 

 

Naast veel leuk werk bij klanten als UWV, Getronics, Evita, ING, Gemeente Delft en Interpay, begeleiden we een aantal studenten van Saxion Hogescholen bij hun afstuderen. Maarten en Jan Willem verzorgen in december twee commerciële trainingen als open inschrijving voor Euroforum. We gaan ons steeds meer richten op commercie voor mensen die niet zo van commercie houden…

 

Alle trainers volgen aan het eind van het jaar een stemworkshop van Alex Boon op onze eigen droomzolder. Wow, wat kunnen wij een hoop herrie maken zeg.

Wisselingen

Jan van Os verlaat de Raad van Commissarissen, na zeven jaar inspirerende adviezen. Hij wordt opgevolgd door Ed Peelen.

2005 - Fusie met Anique en JW

Fusieplannen krijgen vorm

In de zomer ontstaan erfusieplannen. We werken zoveel samen met Jan Willem en Anique, dat we elkaar verder willen versterken. Op bezoek in Woerden bij Anique en Jan Willem, gooit Marco twee sleutels van het pand op de tuintafel. Kom er meteen maar helemaal bij.

 

Na wikken, wegen en beraden, besluiten we in augustus om te fuseren onder de naam Dreamfactory.

Evergreen status voor Opdrachtgever Gezocht

Ons boek krijgt van managementboek de evergreen status. Dat betekent dat er meer dan 1.000 verkocht zijn via managementboek alleen. In totaal komt de teller dit jaar voor ons eerste boek op ruim 4.000 stuks.

NOG VERWERKEN

 

 

2005

Het aantal WWJW sessies neemt toe. We certificeren Karin Keijzer voor het geven van WWJW sessies.

En, mede vanwege het groeiende aantal WWJW klanten, ontwikkelt Marco
samen met Ed Peelen de Weet-Wat-Je-Wilt Workshop. Een vergelijkbaar
concept, maar dan met een groep deelnemers, in plaats van met één
persoon.

 

2004 - We bestaan vijf jaar

feest

We openen het jaar met de Dreamfactory Courant, ter ere van het vijfjarige bestaan van Dreamfactory. En we hebben dit jaar veel activiteiten om dat te vieren. We beginnen met een diner voor alle mensen en partners die bij Dreamfactory betrokken zijn geweest, en dit lustrum mede mogelijk maakten.

 

 

In februari houden we een Race Night. Deelnemers sluiten extra laptop’s en racesturen aan op ons netwerk, en we hebben zo hard mogelijk gereden. Met een kleine versnapering daarbij.

 

 

In april volgt een historische voetbalwedstrijd van Dreamfactory tegen ING. Deze heroïsche strijd wordt nipt beslist in het voordeel van ING (11-1). PROFICIAT aan de heren van de bank (en wij gaan nog eens goed oefenen…)

 

 

Verder volgen dat jaar in juni wederom een Bridgetournooi. Deze keer onder leiding van één van onze klanten: bridgeprofessional Danny Molenaar.

 

 

Voor het historisch overzicht: De prijswinnaars van de cryptogram wedstrijd uit Dreamfactory Courant waren:

Dhr. C. Hooijman

Mw. E.C.A. Raad-Luijsterburg

Dhr. F. de Smeth (met enige hulp van Jet)

Mw. M. Spek (met enige hulp van Erik)

Mw. E. de Wijs

 

En de kleurwedstrijd uit dezelfde uitgave werd gewonnen door Mike Maarse, 9 jaar oud

 

Zakelijk zijn we dit jaar vooral druk bij ING, PinkRoccade en DTO.

2003 - rustige groei

Onze, inmiddels traditionele nieuwjaarsgroet gaat vergezeld van twee setjes kaarten. Met droomvragen en daadvragen. We krijgen er veel leuke reacties op.

 

En nog een artikel uit dit jaar: “Dreamfactory pur sang” – Renate Postma

“Het verhaal van Dreamfactory is niet zomaar een verhaal. Waar ik het ook verder vertel, mensen vinden het bijzonder. En bijna iedereen die er naar luistert zie je in gedachte een sprongetje maken naar een eigen droom, waarna die gedachte vliegensvlug wordt teruggeduwd…”

2002 - verwarmd toilet

Verhuizing

In 2002 verhuizen we van de Mariannelaan naar het Westeinde. Hoera, eindelijk een verwarmd toilet!

 

Na een zoektocht, en contacten van Commissaris van Os, kunnen we twee bovenste verdiepingen van pand met nummer zes aan het Westeinde in Voorburg huren. Omdat de ruimte toch verbouwd moet worden, hebben we zelf grote inbreng in hoe we de inrichting willen.

 

Daar hebben we wel ideeën over. We willen een fysieke splitsing tussen Dream en Factory. Dat betekent dat we beneden een realisatiekamer hebben. Met een tafel en stoelen eromheen, en een whiteboard aan de muur.

 

Voor de ruimte om te dromen, nodigen we een binnenhuisarchitect uit. Hij geeft ons ideeën om de droomzolder vorm te geven, en inderdaad, het word een bijzondere ruimte, die uitnodigt tot dromen en verbeelden.

 

In april hebben we ons verhuisfeest. We lenen de verdieping van de buren onder ons, en nodigen 300 relaties uit. En het lijkt wel of ze allemaal gekomen zijn, wat was dat druk. Het hockeyteam verzorgt de drank, en Paul Reijenga zorgt met zijn band voor de muziek. Erg mooi feest.

Start van de driejarige opleidiging bij Phoenix

Maarten en Marco starten na een tip van Jan Willem met de driejarige opleiding professionele begeleiding bij Phoenix. Een opleiding die indruk maakt, en onze manier van werken voorgoed verandert.

Elseviers weekblad

En in juni nog een artikel in de Elsevier: “Dreamfactory helpt dromen te verwezenlijken”

 

“Het aller-, aller-, allerliefste zou ik dus ..’ En dan na de wilde fantasie op de puntjes volgt meestal het woordje “maar”. Nuchtere noorderlingen schuiven de waan liever opzij. Weg met die perverse breinkronkels! Althans, zo was het. Tegenwoordig herrijzen dromenjagers als een feniks uit de as van de jaren zestig. Alleen zijn de mijmeraars nu bewapend met zakelijk inzicht…”

2001 - Een echt bedrijf

De Weet-Wat-Je-Wilt-Sessie

We zijn echt door de start heen. Ons eigen produkt, de Weet-Wat-Je-Wilt sessie begint te lopen. De marketing was nog wel punt van aandacht. Vorig jaar noemden we het nog “morpeo-analyse” maar dat was toch niet helemaal wat we ermee wilden.

OMSCHRIJVING TOEVOEGEN???

Publicaties

september 2001

“Dromen van loyale medewerkers” – Automatisering Gids – 

“Na een eerste selectie stuurt Questus de kandidaten naar Dreamfactory, waar hun dromen worden onderzocht. Dat is minder zweverig dan het klinkt. Want het gaat om diepliggende wensen van potentiële

medewerkers, niet om wat ze de afgelopen nacht hebben gedroomd”.

 

juni 2001

“Oerpinkers en de achterdeur” – Proksi (intern magazine PinkRoccade) “Marco Raad verliet het bedrijf om dromen waar te maken. Letterlijk. Samen met zijn beste vriend richtte hij Dreamfactory op. Dit Voorburgse bedrijf helpt bij het uitkomen van dromen. Al klinkt dat zweveriger dan het is. Een belangrijk product is de

‘weet-wat-je-wil-sessie’. Marco: ‘Achterhaal je droom, daarna is de realisatie een kwestie van goed projectmanagement”.

 

Ook dit jaar houden we een dreamfactory-open bridgedrive.

Start van het U-model

De samenwerking tussen Dreamfactory en Jan Willem wordt meer structureel met DTO als grote klant. Samen verzorgen we teamcoaching en bieden we een training aan onder de titel “De Winnende Offerte”. Een training die erop gericht is om zo weinig mogelijk offertes te schrijven overigens. Maar toch wilde de opdrachtgever die naam graag in stand houden. Leuke trainingen, die de basis hebben gevormd voor het U-model (structureel achterhalen wat de vraag achter de vraag is, en daar een oplossing bij maken).

2000 - het tweede jaar ...

Verhuizing

In 2002 verhuizen we van de Mariannelaan naar het Westeinde. Hoera, eindelijk een verwarmd toilet!

 

Na een zoektocht, en contacten van Commissaris van Os, kunnen we twee bovenste verdiepingen van pand met nummer zes aan het Westeinde in Voorburg huren. Omdat de ruimte toch verbouwd moet worden, hebben we zelf grote inbreng in hoe we de inrichting willen.

 

Daar hebben we wel ideeën over. We willen een fysieke splitsing tussen Dream en Factory. Dat betekent dat we beneden een realisatiekamer hebben. Met een tafel en stoelen eromheen, en een whiteboard aan de muur.

 

Voor de ruimte om te dromen, nodigen we een binnenhuisarchitect uit. Hij geeft ons ideeën om de droomzolder vorm te geven, en inderdaad, het word een bijzondere ruimte, die uitnodigt tot dromen en verbeelden.

 

In april hebben we ons verhuisfeest. We lenen de verdieping van de buren onder ons, en nodigen 300 relaties uit. En het lijkt wel of ze allemaal gekomen zijn, wat was dat druk. Het hockeyteam verzorgt de drank, en Paul Reijenga zorgt met zijn band voor de muziek. Erg mooi feest.

Toekomstige vennoten starten eigen bedrijf

Tijdens een commissarissen vergadering, draait Jan Willem de agenda om, en begint als een dolle te schrijven. Hij bedenkt te plekke zijn eigen droom. Bij PinkRoccade heeft hij alles gedaan wat hij wil, en managing consultant bij een beursgenoteerde onderneming vind hij minder leuk.
Teveel leaseauto formulieren en SAP. Te weinig aandacht voor klanten en medewerkers. Dus begint hij in 2000 voor zichzelf onder de naam “Toplicht Advies”, naar zijn studentenhuis in Groningen. Training en
Coaching. En vanaf het begin vaak in samenwerking met Dreamfactory.

Niet veel later volgt zijn vrouw. Anique van den Brink was één van de eerste klanten van Dreamfactory. Met hulp van de droomfabrikanten richt zij dit jaar haar eigen zaak op: PuraVida. Spaans voor Puur Leven. Eerst
gaat het over astrologie. Maar al snel daarna richt ze zich op communicatie training, en worden horoscoop aanvragen beleefd doch resoluut doorgestuurd naar het netwerk.

Management team

“Dreamfactory maakt dromen waar”, Management Team

“Altijd al een eigen bedrijf willen beginnen ? Stop met dagdromen en laat Dreamfactory nagaan of uw droom werkelijkheid kan worden. Twee jeugdvrienden hadden er in hun vrije tijd altijd een handje van alle

wereldproblemen op te lossen. Begin 1999 stopten de IT-adviseur en chemisch onderzoeker met dagdromen en richten hun eigen bedrijf op: Dreamfactory.”

 

Dreamfactory houdt een open Bridgetoernooi in juli

 

 

 

1999 - KvK

Het jaar begint met een bezoek aan de KvK op 10 januari.

Commissarissen

Zoals in het bedrijfsplan staat, wordt in februari worden de eerste raad van commissarissen geïnstalleerd. Het is geen wettelijke verplichting, maar een Raad van Wijzen, die gevraagd en ongevraagd adviseren, en waarmee de directie een paar keer per jaar samenkomt om een spiegel voorgehouden te krijgen. De eerste commissarissen zijn:
  • Commissaris Jan van Os, de vader van Maarten
  • Commissaris Danny Jolink, een ex leidinggevende van Marco
  • Raad van Toezicht: Jan Willem van den Brink, ex-collega en coach van Marco.

de eerste werknemer - margreet

In februari gaat de telefoon. Margreet Tybout belt op. Ze heeft een droom: werken voor Dreamfactory. Het klikte, dus Margreet komt in dienst als management assistent als eerste werknemer.

In de media

Een media offensief leidt tot een aantal (vooral regionale) artikelen in het voorjaar:
  • Dromen niet langer bedrog bij Dreamfactory – Voorburgsche Courant … Hebben zij zelf nog dromen die verwezenlijkt moeten worden? Raad: “Dit bedrijf is onze grote droom. Wij zijn er erg trots op dat onze droom in ieder geval is uitgekomen.”
  • Dreamfactory helpt dromen realiseren – Voorburgse Krantje .. Dreamfactory” helpt anderen hun dromen te realiseren” legt Maarten uit. “Het maakt niet uit wat voor droom. Want iedereen heeft wel een droom. Als iemand hier binnenloopt, beginnen we met een gratis intakegesprek. Daarbij proberen we te achterhalen of diegene wel echt een droom heeft. We hebben namelijk bewust voor het woord ‘droom’ gekozen, omdat er ook sprake kan zijn van een wens. Het verschil is dat mensen zich voor het realiseren van een droom veel gemotiveerder inzetten.
  • Dromen worden werkelijkheid door Dreamfactory” – Haagsch Nieuwsblad Mensen, die ‘s nachts hebben gedroomd dat ze door een reuze banaan achterna zijn gezeten in een metrotunnel hoeven zich de volgende ochtend niet bij de Dreamfactory te vervoegen. Dagdromen, daar gaat het om in de voormalige bakkerij aan de Voorburgse Prinses Mariannelaan.

Netwerken en eerste klanten

Dan begint het grote netwerken. Na het openingsfeest in april volgt In juni het bridgetournooi en in augustus de Dreamfactory BBQ. En de eerste klanten komen ook, met de fotodroom als hoogtepunt.

1998 - Prelude: Het ontstaan van Dreamfactory

twee Vrienden van de middelbare school

 

Maarten en Marco kennen elkaar van de middelbare school. Vrienden uit dezelfde klas. In hun studietijd, gaan ze een andere kant op. Marco doet economie in Rotterdam en Maarten Scheikunde in Delft. Maar de
vriendschap groeit, evenals de vaardigheid om elkaar te stimuleren bij het oplossen van de wereldproblemen in nachtelijke sessies. Als ze beiden aan het werk gaan, Maarten als ondernemer, en Marco als ICT adviseur, blijven ze bezig met de zin van het leven.

In een koud hutje op derde kerstdag

 

Op derde kerstdag 1998 spreken Maarten en Marco elkaar. Allebei hebben ze tijdens de kerst nagedacht over het oprichten van een eigen bedrijf. En tussen kerst en Oudjaar, willen ze samen aan het werk. Een

kennis van een vriend weet ergens in Brabant in een gehucht een klein huisje aan een vennetje aan de rand van een bos. Het is er stil, en behalve de twee wereldverbeteraars en twee kratten bier is er niemand te vinden. Geen TV, wel een houtkachel. En het is erg koud.

Behalve wandelingen (om het warm te krijgen) wordt er ook flink hout gehakt (om het warm te krijgen). Er is ook een ruime voorraad Grolsch. Daar besluiten ze om hun ideeën over het helpen van mensen in de

praktijk te brengen. Ze kiezen ervoor om Dreamfactory te starten.

"Jullie zijn gek"

 

Dat roept bij vrienden en bekende allerlei emoties op, variërend van “gaaf” en “jullie zijn gek” en “daar is geen droog brood mee te verdienen” en

“wat een gave naam” tot “nu moeten we verhuizen want we kunnen de hypotheek niet meer betalen”.

En zodra het oudjaar van 1998 voorbij is, gaan ze naar de Kamer van Koophandel.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibu