Interne Vacature: Vriendelijk Geweten gezocht

als je wilt dat je mensen ondernemend worden, helpt het als je in je organisatie iemand hebt, die zorgt dat het onderwerp op de agenda blijft. Want ondernemende acties zijn wel belangrijk maar kunnen ook heel makkelijk uitgesteld worden.

Maar welk profiel moet zo iemand hebben? Een politieagent in burger? Een joepie-de-poepie-motivator? Hieronder vind je een opzet voor een vacaturetest voor deze interne functie.

Voorbeeld voor een interne vacaturetekst

Wie helpt ons om meer ondernemend te worden en vaker in de rol van vertrouwde adviseur te komen?

Wat we vragen
  • Een vriendelijk en tegelijk doortastend persoon met een flinke gunfactor en de-escalerend vermogen.
  • 80% van je rol: stimuleren, complimenten geven, coachen en faciliteren.
  • 20% van je rol: mensen helpen herinneren aan wat-ze-met-zichzelf -hebben-afgesproken-maar-wat-er-niet-van-komt.
  • Buitengewoon praktisch ingesteld. Je bent iemand die dingen voor elkaar krijgt.
  • Kan verwonderd doorvragen en zwakke plekken in plannen signaleren en benoemen. Kan goed omgaan met kwetsbare ego
  • Let goed op de energiebalans; zorgt dat interventies meer energie opleveren dan ze kosten. 
Wat we bieden
  • Een sleutelpositie in het verbeteren van onze organisatie
  • Mooi contact met allerlei mensen, van directie tot consultants
  • De kick van mensen laten groeien, soms in de randen van hun comfortzone.
  • Regelmatig successen vieren met een leuk budget om borrels en andere smeermiddelen te organiseren en aan te schaffen.
  • Eer van je werk! 
Wanneer kan je beter niet reageren?
  • Als je knalblauw bent en denkt het met lijstjes en mails te regelen
  • Als je weinig tijd of geduld hebt
  • Als je vindt dat deze verandering eigenlijk vanzelf hoort te gaan. Of als je het stom vindt dat slimme hoogopgeleide mensen voor dit deel van hun werk niet taakvolwassen zijn. Of denkt dat ze het na twee keer uitleggen nu wel uit zichzelf gaan doen. 
Wil je het samen doen?
  • Deze functie kan ook in teamverband worden uitgevoerd
  • En kost waarschijnlijk een aantal uren per week

Dit artikel is geschreven door Maarten van Os en Jan Willem van den Brink van Dreamfactory. Het is gebaseerd op een hoofdstuk uit ons boek Waarom doen ze het niet gewoon? – Zorg dat je consultants en techneuten opdrachtgevers vinden en tevreden houden.

Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs.

Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? Mail of bel met 0348-741670.