Collega Gezocht
Trots uitdragen in je netwerk
Een van onze klanten hadden we goed kunnen helpen met het vinden van genoeg mooie opdrachten. Het ging hem zo goed, dat hij wel nieuwe mensen wilde. En die wilde hij liefst natuurlijk ook via zijn eigen mensen.
Omdat het commerciële proces en het recruitment proces veel overlap heeft, adviseerde hij ons om Collega Gezocht te schrijven. Goed idee, hebben we gedaan.
En hij had gelijk. Ook hier blijken bonussen maar matig te helpen om je mensen te activeren. Trots ophalen en uitdragen, blijkt veel beter te werken …
Een kijkje in het boek - pagina 1 - 23
De achterflap
Hoe gebruik je de kracht van via-via? Als inhoudelijke professionals met trots en enthousiasme vertellen over hun werk en organisatie, wordt het vinden van nieuwe collega’s een heel stuk makkelijker. Daar is vaak nog veel te winnen. Dit is een actie-oefen-dream-netwerk-doe-factory-ideeën-boekje voor inhoudsdeskundige professionals en hun leiders. Het geeft antwoord op vragen als:
Voor professionals
- Waarom zou je actief meezoeken naar collega’s?
- Ja maar, als je niet zo’n netwerker bent?
- Hoe kan je netwerken simpel en praktisch maken?
- Hoe geef je woorden aan trots zonder opscheppen?
- Hoe koppel je mensen aan jouw organisatie?
Voor managers en leiders
- Hoe vergroot je ondernemendheid bij je mensen?
- Ja maar, waarom doen ze het niet gewoon?
- Wat als er weinig trots lijkt te zijn?
- Waarom liever de trots dan de bonus verhogen?
- Hoe maak je met je team in twee uur een longlist? En hoe pak je daarna door?
Collega gezocht: een praktisch boekje over goede mensen vinden via je netwerk. Met plezier en effect.
Over de auteurs
De auteurs hebben met hun team jarenlange ervaring in het begeleiden van organisaties met inhoudsdeskundige professionals, zoals ingenieurs, ICT-ers, juristen en andere specialisten.
Zij zijn als geen ander in staat om bij deze doelgroep ondernemend gedrag te stimuleren. Op een manier die past bij de professional en plezier en resultaat geeft in de praktijk.
Een overzicht van de inhoud
Als je inhoudelijk sterke professionals vraagt om te gaan netwerken, komen we in onze praktijk vier aandachtsvelden tegen. Of het doel nu is om collega’s te vinden, of klanttevredenheid te verhogen. Die behandelen we in het boek in vier delen.
Het begint bij trots (of hoe je het noemen wilt)
Als mensen niet trots zijn, is de kans klein dat ze helpen om nieuwe collega’s te vinden en te enthousiasmeren. De meeste professionals houden echter niet van gebakken lucht verkopen, en kunnen zichzelf wel eens iets te bescheiden opstellen. Vaak zijn ze ook een tikkie introverter dan hun collega’s bij recruiting en sales.
Tegelijk zijn ze vaak wel trots op hun vakinhoudelijke kennis, en vaak ook ergens wel op hun organisatie. Wat alleen nog niet vanzelf gaat, is aan die trots ook daadwerkelijk woorden geven en die vervolgens met gepast enthousiasme naar buiten brengen.
Trots kun je wel bouwen, maar niet opdringen. Bouwen kost tijd. Gelukkig blijkt er met een beetje graven al wel vaak trots te zijn. Het gaat vooral over trots ontginnen en onder woorden brengen. Dus als je professionals een actieve rol wilt geven bij het vinden van collega’s, dan helpt het om daar te beginnen.
Inmiddels zijn de meeste organisaties overtuigd dat het netwerk van hun eigen mensen veel waard is. Het enthousiasme bij het woord netwerken is alleen bij de meeste medewerkers niet zo groot. Veel mensen vinden zichzelf geen netwerker. Of vinden het een beetje glibberig. Zolang dat het geval is, gaan mensen uiteraard niet enthousiast aan de slag.
Onze ervaring is dat netwerken in praktijk veel natuurlijker en leuker is dan het aanvankelijk soms lijkt. Daarom gaan we in op de schroom die er speelt bij netwerken en maken we netwerken wat praktischer.
Dan is de vraag: wat kun je concreet doen zodat de kans op leuke collega’s vinden toeneemt? Want als je trots bent en weet hoe je kunt netwerken, gaat het nog steeds niet vanzelf. Hoe kom je aan namen? Hoe leg je dan contact? Hoe vind je de balans tussen te pushy en te afwachtend?
Samenwerken is hier belangrijk. Liever niet de individuele professional met een to-do lijstje opzadelen, maar samen aan de slag.
Het goede nieuws is dat trots en actie nemen elkaar versterken. Als je trots uitdraagt in actie en daar wordt positief op gereageerd, neemt de trots toe. Dat nodigt weer uit tot actie.
Zo ontstaat het wiel van trots:
Voor managers en leiders – het vriendelijk geweten. Zorg dat het wiel blijft draaien.
Daarbij ligt een taak voor de manager en de leiders in een organisatie dat vliegwiel op gang te brengen en te houden. Want het gaat helaas niet vanzelf.
Managers hebben als geen ander invloed op de mate waarin mensen daadwerkelijk trots naar hun werk gaan en met plezier netwerken in de praktijk.
Daarom voor de manager wat praktische handvatten om vanuit zijn rol het netwerk van de professionals te activeren.
Tot slot…
En dan is er nog een afsluitend deel met dankwoord, schaamteloze reclame voor ons eigen Dreamfactory (waar we trouwens trots op zijn), en links naar meer informatie over het onderwerp.