Opdrachtgever Tevreden

Van inhoudelijk expert naar adviserende partner

Ons eigen boek over hoe je de rol van vertrouwde adviseur kunt innemen.

Want met die vraag mochten we vele inhoudelijk sterke professionals helpen, zowel in profit, non-profit en in stafafdelingen.

In Opdrachtgever tevreden geven we antwoorden op vragen over dit boeiende onderdeel van het werk van adviseurs, advocaten, architecten, accountants, consultants, ontwerpers, ingenieurs, trainers en vele andere professionals.

Hoe zorg je dat je het recht verdient om jouw opdrachtgever de ongezouten waarheid te vertellen? Op zo’n manier dat hij je er ook nog dankbaar voor is?

Een kijkje in het boek

De achterflap

Veel professionals in de zakelijke dienstverlening zoals ingenieurs, juristen, HR-adviseurs, ICT-specialisten en anderen, weten veel van hun vakgebied. Maar die kennis alleen is niet genoeg om opdrachtgevers heel tevreden te maken. De manier waarop je adviseert, en met je opdrachtgever omgaat, is net zo belangrijk.

Dit boek geeft antwoord op vragen als:

  • Hoe zorg je dat opdrachtgevers naar je luisteren?
  • Hoe zorg je dat je met je opdrachtgever samen vooruit kijkt?
  • Hoe zorg je dat het hoger management je serieus neemt?
  • Hoe voorkom je dat de mantel der liefde de samenwerking gaat verstikken?
  • Hoe vergroot je vertrouwen?
  • Hoe ga je om met domme ideeën van je opdrachtgever?
  • Hoe haal je keihard resultaat, zonder dat je de relatie verpest?
  • Hoe kun je duidelijk zijn en tegelijkertijd respectvol?

Over de auteurs

Maarten van Os en Jan Willem van den Brink houden ervan als professionals en opdrachtgevers hun doelen bereiken en daarbij lekker samenwerken. Als mensen met plezier hun vakkennis inzetten en vrolijk zeggen waar het op staat.

De afgelopen jaren hebben ze duizenden inhoudelijk sterke professionals in vele organisaties geholpen bij het vinden en tevreden houden van klanten. Ze zijn beiden vennoot bij Dreamfactory. 

Wat vinden anderen?

Direct praktisch toepasbaar, helder, luchtig en vlot tot je te nemen

Wat “Opdrachtgever gezocht” voor mij is, zoals het
in me opkomt:

  • ‘Easy to learn, delightfully difficult to master’.
  • Een soort ‘quick start guide, met een verwijzing naar nog meer diepgang.
  • Veel winst in weinig tijd.
  • Herkenbare praktijkvoorbeelden, goede gereedschapskist.
  • Balans, in beweging krijgen en omgang met politiek.
  • Vertrouwen en vertrouwd worden, tastbaarder dan verwacht.
  • Inspirerende quotes afgewisseld door subtiele humor.
  • “Leiding nemen” en adviserend partner zijn is leuker voor jezelf, maar ook
    beter voor de klant.
  • “Opdrachtgever gezocht’ zorgde ervoor dat ik zelf leuke opdrachten kon vinden,
    “Opdrachtgever tevreden” hielp mij door te groeien tot adviserend partner. Samen maakten zij een betere professional. 

Lees hier de hele recensie.

Verdi Heinz

Must have voor professioneel adviseurs!

Opdrachtgever tevreden beschrijft op een heldere wijze een breed scala van aspecten waar een adviseur mee te maken krijgt bij het uitvoeren van opdrachten. Verder staat het boek vol met praktische handvatten (en verwijzingen voor wie verder wil inzoomen op specifieke onderwerpen) en is een must have voor iedereen die werkzaam is in de professional services sector.

M.J.T.H. Willemssen

Modeltopper

Het boek lijkt op de eerdere boeken Dreamfactory, Opdrachtgever Gezocht en (vooral) Leidingnemen. De workshop die Maarten hiermee verzorgd heeft was de beste die we ooit hebben gekregen, by far. Het boek Opdrachtgever Tevreden spitst zich toe op het HOE. Eerst wordt een doel bepaald (partnerschap) en dan wordt gekeken naar hoe je daar komt. Minder waarom of wat, vooral hoe. En dat doen ze goed! Het is geen boek dat ik in 1 ruk heb uitgelezen, ik zie het meer als een boek dat ik telkens weer uit de kast pak om terug te lezen. Het blijft actueel. Het deel over (up)chunken wordt pas op het laatst gegeven en is volgens mij een gaaf stukje gesprekstechniek. Het hele boek is zeer mensgericht; hoe ga je het gesprek aan/in? De gegeven definities van bijv. een professional of van leiding nemen zijn zeer goed doordacht en bruikbaar. Het boek is echt aan te bevelen, zeker als je eerder genoemde 2 boeken nog niet hebt. 

R.A. Oude Vrielink

Praktisch, vlot geschreven: MUST READ

Als je meer uit jezelf wilt halen in je contact met je klant, zonder luchtfietserij of ingewikkelde modellen, is dit een boek voor jou. De vlotte schrijfstijl maakt het een plezierig boek om te lezen. En door de vormgeving ook eenvoudig om losse onderwerpen tot je te nemen of nog eens terug te lezen. Of je nu professional bent in een grote(re) organisatie of ZZP’er, het bevat zeer bruikbare tips die je direct kunt toepassen. Geen algemene lijstjes van gedragswaarden waarbij je nog met de vraag blijft zitten: Maar hoe doe ik dat nu? Het boek biedt concrete handvatten in een inspirerende context.

Eerder heb ik het boek Opdrachtgever gezocht gelezen. Beide delen sluiten naadloos op elkaar en vallen op door de praktische insteek, de herkenbaarheid waardoor je vanzelf enthousiast bent om het toe te passen. 

S. Groot Jebbink

Opdrachtgever tevreden van Dreamfactory

Eerder schreven zij het boek opdrachtgever gezocht waar zij het trechtermodel en de groene krokodil ten tonele voerden.

In opdrachtgever tevreden staat het thema:  Van inhoudelijk expert naar adviserende partner centraal.

 

Over hoe je dit zou kunnen bewerkstelligen wilde ik wel meer weten. Toen ik dan ook de kans kreeg om dit boek te lezen heb ik deze gelegenheid aangegrepen. De vraag is: in hoeverre helpt dit boek om een tevreden opdrachtgever te krijgen, biedt het handvaten, tips, een leidraad ? Mijn antwoord hierop is ja: er wordt een goed inzicht gegeven hoe je als vertrouwde adviseur kan optreden en je opdrachtgever door het bieden van een toegevoegde waarde tevreden kan stellen.

Want, wie wil dan nou niet. De verandering van de situatie waar je na uitvoeren van een opdracht, die je op basis van je expertise in de ogen van de opdrachtgever “goed” hebt volbracht, maar toch “gewoon” wacht op een volgende opdracht  naar een situatie waar je opdrachtgever jou ziet als een partner die hij steeds weer betrekt bij nieuwe opdrachten en ook als de adviseur die hij persoonlijk aanbeveelt bij zijn relaties omdat hij ervan overtuigd is dat ze jou moeten betrekken bij hun projecten.

Ga je dit bereiken door het lezen van dit boek ? Zo eenvoudig is het nu ook weer niet, maar dit boek breng wel een aantal zaken die hierbij relevant zijn op een toegankelijke wijze onder de aandacht. Denk hierbij aan antwoorden op vragen zoals:

  • Hoe ga je om met de minder goede ideeën van je opdrachtgever
  • Hoe zorg je ervoor dat je opdrachtgever zijn eigen verantwoordelijkheid neemt
  • Hoe zorg je dat de relatie doorloopt als de opdracht al is afgrond

De genoemde zaken zijn niet allen nieuw. Er zijn verwijzingen naar bekende werken zoals o.a. van Steven Cofey en links die interessant zijn (zoals de TED-talk “Start with why” van Simon Sinek). Het fijne van dit boek is dat het e.e.a. nog eens, zoals eerder gezegd, toegankelijk wordt gepresenteerd.

Het boek daagt, door zijn ogenschijnlijke eenvoud, uit om te ondernemen, te doen. Dit kan zijn binnen de opdracht: stel de waarom vraag, probeer erachter te komen wat de opdrachtgever als zijn echte probleem ervaart en duik niet te snel in de oplossende aanpak. Het kan ook zijn bij het uitbouwen van je relatie(s): vraag naar de aanbeveling bij een relatie. Dat dit makkelijker is om te doen dan je wellicht zou denken wordt in dit boek inzichtelijk gemaakt.

Zou ik dit boek aanbevelen om te lezen: Ja, als je openstaat voor een rol als adviserende partner die meer doet om a) een opdracht te verwerven en b) binnen de opdracht verder wil gaan dan alleen vanuit zijn expert rol DE oplossing aan te dragen.

Het daagt uit net dat stapje verder te zetten, zoals bijvoorbeeld : neem(nog eens) contact op met een vroegere opdracht gever. En dan niet met de vraag of hij een opdracht voor je heeft, maar met de relatie als insteek. Vraag of je opdrachtgever je wil aanbevelen bij een relatie van hem, dit gaat, zoals het boek stelt, verder dan een recommendation op LinkedIn.

Wil je dat stapje doen, dan vindt je in dit boek handvaten en tips die je hierbij helpen. Niet theoretisch maar op een manier dat je er iets aan hebt en mee kunt.

Bij een aantal acties die ik de afgelopen 2 weken hebt uitgevoerd was het feit dat ik het boek gelezen heb de aanleiding. Als je wil weten welke dit waren, neem dat even contact met mij op.

Nieuwsgierig geworden naar het boek :  je mag mijn exemplaar best een weekje lenen. Dit is de maximum termijn omdat ik weet dat je het dan al lang uitgelezen hebt : wegleggen is moeilijk.

Het boek is geschreven door Maarten van Os en Jan Willem van den Brink, beiden vennoot van Dreamfactory  wiens specialiteit het is om inhoudelijke experts te betrekken bij het vinden en tevreden houden van opdrachtgevers.

PS: toen ik bovenstaande nog eens doorlas dacht ik : roep ik het beeld op van aandeelhouder in de Dreamfactory?  Voor jullie een geruststellende gedacht: Nee dat ben ik niet, ik ben enthousiast over het boek !

Frans Holsgens op Atos.net

Leidingnemen concreet gemaakt

Waarin ‘Opdrachtgever tevreden’ zich onderscheidt tussen alle boeken over Leidingnemen, is dat het concrete adviezen geeft over hoe je het aan moet pakken. In gewone taal; geen managementtaal. Zoals de auteurs zelf zeggen: Leidingnemen is net als autorijden en door oefening krijg je het onder de knie. En dit boek is daar een uitstekend handvat voor.

J.P.M. Moolhuijsen

Aanbevolen! Zeer interessant boek

Heerlijk boek om te lezen. Heel toegankelijk in gewoon Nederlands. Het geeft een goed beeld van het krachtenspel tussen opdrachtgever en -nemer. Het helpt mij om als adviseur onafhankelijk te zijn en toch een goede relatie met mijn opdrachtgevers te onderhouden.

H. Verseveldt

Aanrader voor elke professional

Jan Willem en Maarten hebben op hun geheel eigen wijze, met veel pakkende voorbeelden die uit de praktijk gegrepen zijn, een leuk en vooral erg bruikbaar naslagwerk geschreven. Niet zozeer een naslagwerk dat je in de kast zet en heel af en toe eruit haalt maar een naslagwerk waarmee je actief aan de gang kunt.

Veel van de voorbeelden en theorieën die ze beschreven hebben ben ik ook in hun training “Opdrachtgever gezocht” tegengekomen. Dit was overigens een heel erg gave en zeer nuttige training. Hierdoor wordt het spiegelen ervan aan de praktijk een stuk makkelijker, en ik weet inmiddels uit eigen ervaring dat de theorieën en voorbeelden uit het boek ook echt werken.

Het boek is geschreven voor zowel een starter op de arbeidsmarkt alsook voor een medior of senior professional die zich dagelijks wil verbeteren. Het boek leest makkelijk weg en geeft je in elk hoofdstuk een heldere terugkijk en vooruitblik.

Kortom een erg leuk en vooral leerzaam boek voor als je je als professional continu wilt verbeteren

P.W.L. Janssen

Aanbevolen! Zeer interessant boek

Heerlijk boek om te lezen. Heel toegankelijk in gewoon Nederlands. Het geeft een goed beeld van het krachtenspel tussen opdrachtgever en -nemer. Het helpt mij om als adviseur onafhankelijk te zijn en toch een goede relatie met mijn opdrachtgevers te onderhouden.

H. Verseveldt

Wil je meer informatie over dit boek, of het direct bestellen? We verwijzen we je graag naar Managementboek.nl