Opdrachtgever Gezocht
Acquireren als onderdeel van je werk
Een recensie over ons eigen boek? Tja, het laatste deel van het boek heeft niet voor niks de titel “schaamteloos nawoord”.
Commercie voor mensen die niet zo van commercie houden is onze specialiteit. En daar waren nog niet zo veel goede boeken over. Dus hebben we die zelf geschreven. Sinds de eerste uitgave in 2010 is het boek 12.000 keer verkocht, zijn we best trots op.
In 2024 hebben we het helemaal geactualiseerd en uitgebreid met de ervaring die we de afgelopen jaren bij tientallen organisaties en met duizenden consultants, ingenieurs, adviseurs en anderen hebben opgedaan.
Hieronder kun je een aantal pagina’s bekijken als je wilt, waaronder de leeswijzer en de inhoudsopgave, zodat je kunt zien of het boek voor jou interessant is of niet.
Kijkje in het boek: pagina 1 tot 22 en start Hoofdstuk 2
De achterflap
Wat veel inhoudsdeskundige professionals remt bij het actief verwerven van opdrachten, is het gevoel dat ze zichzelf opdringen. Klanten hebben er immers een hekel aan om iets aangesmeerd te krijgen. Ze willen wél graag geholpen worden. Liefst door mensen die ze kunnen vertrouwen en die verstand van de inhoud hebben.
Het is daarom geen gek idee om als professional zelf je opdrachten te verwerven. Je komt eerder aan tafel, en adviseert over de beste oplossingsrichting. Zo word je meer vertrouwd adviseur. En het levert natuurlijk mooiere en beter passende opdrachten op. Wat ook nog eens goed is voor je carrière.
Maar hoe doe je dat op een manier die bij je past? Met de werkwijze en tips uit dit boek vind je makkelijker opdrachtgevers voor jezelf en je collega’s. En wordt opdrachten verwerven een leuker onderdeel van je werk.
Opdrachtgever gezocht geeft antwoord op vragen als:
- Wat zijn de top 3 manieren om de kans op een opdracht te vergroten?
- Hoe krijg je op een prettige manier klussen uit je netwerk?
- Hoe vertel je dat je goed bent, zonder op te scheppen?
- Hoe kom je bij nieuwe klanten aan tafel zonder koude acquisitie?
- Hoe voer je een plezierig en effectief koopgesprek?
- Hoe ga je om met de budgethorde?
Over de auteurs
Jan Willem van den Brink en Maarten van Os zijn professionals die zelf hun opdrachten verwerven. De afgelopen jaren mochten ze samen met hun collega’s van Dreamfactory duizenden inhoudelijk sterke professionals als consultants, ICT-professionals, ingenieurs, techneuten, trainers en andere specialisten en hun leiders begeleiden bij het vinden en tevreden houden van opdrachtgevers.
Interview met de auteurs
Wat vinden anderen?
Aanrader
Dit boek vind ik een echte aanrader voor iedereen die zichzelf wil trainen in hoe je jezelf zichtbaar maakt bij organisaties die baat (kunnen) hebben bij jouw expertise en manier van aanpak.
Duidelijk geschreven door twee mannen, die zichzelf er in ontwikkeld hebben, zonder zichzelf trucjes aangeleerd te hebben. Ze nemen je mee in een praktisch, inspirerend en doeltreffend verhaal.
Chapeau!! Ik zoek al heel lang naar een goed verkoopboek voor trainers, en voilá hier is het.
Eindelijk!
Als salesmanager vind ik verkopen uiteraard geen vies woord en roep ik al tijden dat onze eigen professionals onze beste verkopers (zouden moeten) zijn. Toch merk ik dat veel van onze medewerkers daar volledig anders over denken. Verkopen is voor velen van hen wel degelijk een vies woord en bij verkopers wordt al snel gedacht aan gladjakkers die je met mooie praatjes de grootste rotzooi aansmeren. En diegenen die juist wel meer zouden willen bereiken op het gebied van het acquireren van hun eigen opdrachten, missen vaak de handvatten of zijn er van overtuigd dat ze het niet kunnen.
Voor beide groepen is “Opdrachtgever gezocht” een leuk, verhelderend en leerzaam boek. “Opdrachtgever gezocht” maakt korte metten met veel van de mythes en vooroordelen over verkopen. Op een luchtige, no-nonsense manier helpt het professionals aan inzicht in het verkoopproces en biedt het praktische hulpmiddelen en technieken om op een leuke manier succesvoller te kunnen worden in het verkopen om daarmee zelf leukere of interessantere opdrachten te scoren.
“Opdrachtgever gezocht” is opgedeeld in een aantal hoofdstukken met een duidelijk thema, waardoor het niet van-voor-naar-achter gelezen hoeft te worden. Door deze hoofdstukindeling en handige index achterin, kan het ook uitstekend dienst doen als naslagwerk.
Hoe je het boek ook leest of gebruikt, “Opdrachtgever gezocht” is een, met veel vaart geschreven, praktisch hulpmiddel voor iedereen, verkoper of niet, die door effectiever te worden in het verkopen meer uit zijn werk en carrière wil halen. Aanrader!
Onze talentmanagers kunnen nog behoorlijk schrikken van het woord acquisitie. Is helemaal niet meer nodig als je dit boek gelezen hebt. Een aanrader dus!
Het boek zit glashelder in elkaar
En daardoor kan het ook heel goed dienst doen als naslagwerk, ondanks het wel erg summiere register achterin. Dat is zinvol want het bevat zoveel tips en informatie dat de meeste lezers het boek wel vaker dan een keer zullen willen raadplegen.
Meer over dit boek weten of direct bestellen? Kijk op managementboek.nl