Collega's vinden, een praktische aanpak
Hoe kom je als organisatie aan goede mensen? Uiteraard zou het in deze tijd fijn zijn als de huidige collega’s actief meezoeken in hun netwerk. Maar dat gaat niet vanzelf. Hoe doe je dat praktisch? Welke mensen zouden we eventueel kunnen benaderen om aan boord te komen? En wie moet er dan contact opnemen? Dat blijkt in de praktijk nog niet vanzelf te gaan.
In een eerder artikel – het begint bij trots – schreven we over het waarom (de Dream) bij nieuwe collega’s vinden. Na de Dream is het tijd voor de Factory. Leuke mensen vinden: hoe pak je dat concreet aan?
Als je professionals vraagt om te gaan netwerken dan is de natuurlijke neiging: uitstellen tot een rustig moment. Tja, dat kan nog wel even duren dus. Ook een actie waarbij het management iedereen aanspoort om toch vooral kandidaten door te geven aan recruitment zien wij niet echt tot resultaat leiden. Wat dan wel? Wij geloven in direct en vooral samen aan de slag.
In onze workshops hierover werken we met kleine of grote groepen in vier stappen:
- Trots: het begint bij het ontginnen van de trots
- Brainstorm: Longlist
- Kiezen: Shortlist
- Contact: hoe benaderen we de kandidaat?
De truuk is hier: niet mensen vertellen of vragen om dit te gaan doen, maar direct samen aan de slag te gaan. Bak koffie of een ander drankje erbij, en aan de slag. Kost je een uurtje, en dan heb je veel bereikt.
Ja, maar hoelang duurt dat dan?
Valt meestal wel mee. Als mensen al erg tevreden zijn over de eigen organisatie kom je in een uurtje echt heel ver. Als de trots op de organisatie ver weg is gezakt heb je wellicht een uur of drie nodig.
Ja, maar dat voelt zo kinderachtig…
Tja, dat klopt. Maar mensen zijn vaak niet taakvolwassen als het gaat over netwerken. Dus dan helpt een taakvolwassen aanpak niet. Bovendien is het leuk om samen deze vier stappen uit te voeren…
De meeste professionals, zeker de inhoudelijke en introverte types als ICT-ers en ingenieurs, houden niet van (gebakken lucht) verkopen. Ze zijn al snel bang om meer te beloven dan ze waar kunnen maken. Zowel bij potentiële nieuwe klanten als bij potentiële nieuwe collega’s. Zolang professionals niet inzien en voelen dat het een goed idee is om anderen op de eigen organisatie te wijzen als goede werkgever, is de kans klein dat ze dat doen. Financiële bonussen kunnen daarbij zelfs averechts werken. Ook vinden professionals het vaak niet makkelijk om onder woorden te brengen waarom hun organisatie de moeite waard is. En zonder die woorden is het uiteraard ook lastig om dat weer door te vertellen. Daarom helpt het om te beginnen bij expliciet maken van de trots op de eigen organisatie. Nee, je kunt trots niet afdwingen. Maar vaak wel ontginnen. Meer daarover in het eerdere artikel: Collega gezocht begint bij trots zijn op je organisatie.
Begin met breed te denken. Wie kennen we allemaal met wie we graag zouden samenwerken.
Het idee is om eerst een longlist maken. Brainstorm naar hartenlust, wie de beste, leukste, gaafste, interessantste potentiële collega’s zijn. Maak een lekker lange lijst, en laat je (nog) niet tegenhouden door mogelijke beren op de weg. We gaan die mogelijke beren wel serieus nemen, maar op een ander moment. Eerst even Out-Of-The-Box denken en dan de ratio eroverheen om weer een aantal mensen van de lijst af te halen. Of om wellicht een aantal mensen op de lijst te houden voor later…
Een paar praktische tips
Gebruik vragen om het brainstormproces op gang te helpen. Denk aan:
- Wie is de beste vakman/vakvrouw op jouw vakgebied die je kent?
- Ga in gedachten terug naar het vorige bedrijf waar je werkte. Stel, jullie bedrijf zou daar drie mensen van over moeten nemen. Welke drie mensen zou jij het liefst jullie kant op zien komen?
- Met wie zou je graag nog eens samenwerken?
- Schrijf alle namen op. Laat je niet tegenhouden door stemmetjes als: ik weet niet precies welke kennis hij/zij allemaal heeft, die heeft al een baan, die woont veel te ver weg, dat kunnen we nooit betalen etc. Heel belangrijk, en dat komt later.
- Als we dit in een groep van 10 mensen doen, is het niet ongebruikelijk dat we ergens tussen de 50 en 100 namen verzamelen.
Nu heb je een lijst met namen. Maar ze zijn bij nadere beschouwing vast niet allemaal even geschikt. Want wellicht:
- Werkt deze persoon nu bij een belangrijke klant, die het niet op prijs stelt als jullie deze persoon “wegkapen”.
- Is het voor deze persoon niet interessant omdat je verwacht dat haar huidige arbeidsvoorwaarden veel beter zijn dan bij jullie.
- Past jullie bedrijfscultuur niet zo goed bij deze persoon.
- Weet je helemaal niet of deze persoon wel zo goed is als jij denkt.
- Heb je geen idee of de competenties die nodig zijn voor jullie bedrijf wel matchen.
- Weet je niet precies of er aan de competenties van deze persoon wel behoefte bestaat binnen jouw organisatie.
Het helpt om de volgende vragen per mogelijke kandidaat te beantwoorden:
- Waarom denk ik dat het voor deze persoon een goed idee is dat hij overweegt bij ons te komen werken?
- Waarom zou het een goed idee voor mijn organisatie zijn om een gesprek hieraan te besteden?
- Indien van toepassing: Wat zijn zaken van belang/ eventuele beren op de weg/ wat is opmerkelijk?
Tip: deze fase kun je plenair doen, maar je kunt ook de longlist per deelnemer doornemen in twee- of drietallen, waarbij ook een manager of iemand van recruitment aanhaakt, die op de hoogte is welke mensen we vooral zoeken.
We hebben nu een shortlist. Hoe nu verder? Nu komt het moment om die kandidaat te attenderen op het bestaan van jouw mooie organisatie. Tips:
- Nee is oké. De meeste mensen beschouwen het als compliment als je ze vertelt dat je ze wel ziet zitten als collega, dus zelf als iemand geen zin heeft, loopt jullie relatie geen deuk op. En wellicht ziet de wereld er over een paar jaar weer heel anders uit.
- Maak kennismaken laagdrempelig. Bijvoorbeeld door iemand uit te nodigen voor een kennissessie, een borrel, of een informeel kennismakingsgesprek.
- Maak het maatwerk. Veel mensen in schaarse groepen worden op dit moment sjagrijnig van vage linkedin verzoeken om kennis te maken. Dus maak het persoonlijk. Bekijk van geval tot geval wat een goed idee is. Afhankelijk van hoe het voelt bepalen we wie het eerste contact opneemt en hoe. Dat kan van voorzichtig informerend naar heel concreet. Voorbeelden van eerste zinnen die je tegen een kandidaat kan zeggen:
- Goh, je zou best goed passen bij onze organisatie…
- Als je ooit op zoek bent naar een andere baan, vind ik het leuk als je ook bij ons komt kijken.
- Wij zoeken nog mensen zoals jij. Vind je het leuk om daar over verder te praten?
- Wist je dat er bij ons een leuke vacature is?
- Je zou echt hier moeten komen werken. Precies de goede job voor jou. Zal ik onze HR vragen contact met je op te nemen
Uiteraard zijn er nog meer stappen. En die vallen vaak binnen het bestaande sollicitatie/recruitment proces.Belangrijkste tip hier is: terugkoppelen. Zorg dat je vanuit HR of management terugkoppelt aan de aanbrenger van de naam. Ongeacht het resultaat (of we een nieuwe collega aan boord krijgen of niet): bedankt voor je hulp, dat was waardevol!
Dit artikel is geschreven door Maarten van Os en Jan Willem van den Brink van Dreamfactory. Het is gebaseerd op een hoofdstuk uit ons boek Collega gezocht – Trots uitdragen in je netwerk.
Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs.
Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? Mail of bel met 0348-741670.