De laatste tijd wordt recruitment van goede mensen steeds belangrijker. Een vraag bij veel dienstverleners is nu: hoe komen we aan goede mensen. In dit artikel gaan we in op het vinden van nieuwe mensen via je bestaande mensen. Via-via recruitment.
Het is uiteraard buitengewoon plezierig als je medewerkers helpen om via hun informele netwerken aan nieuwe mensen te komen. Als we bij onze relaties doorvragen waarom ze dat graag willen, komen er antwoorden als:
- Je hebt te weinig mensen en traditionele recruitment werkt niet goed genoeg;
- Hoge(re) kwaliteit kandidaten;
- Werkt snel en goedkoop;
- Eigen medewerkers worden ook trotser op organisatie;
- We redden het op dit moment gewoon niet met traditionele recruiters.
- Recruitment via mijn professionals komt niet goed van de grond
- Ik vertel het zo vaak, maar er gebeurt niets
- We hebben een flinke bonus ingesteld, en toch beweegt er vrijwel niemand.
Als bonussen niet werken...
Een enkeling daargelaten gaan mensen pas reclame maken voor hun eigen organisatie als ze er trots op zijn. En de ervaring leert dat veel mensen dat niet meer zo goed onder woorden kunnen brengen. Wij vragen in groepen die we hiermee begeleiden waarom ze hun eigen organsatie mooi vinden. En of ze daar eens wat voorbeelden van willen geven. En dan blijkt (soms tot verrassing van de managers) dat heel veel mensen behoorlijk trots zijn op hun organisatie, als ze maar eenmaal naar voorbeelden gaan zoeken. Overigens is het ook prima om expliciet te maken waar je niet trots op bent / waarom je beter niet hier zou kunnen solliciteren.
Vervolgens is de vraag: wie uit jouw netwerk, zou dan een potentiele kandidaat zijn. Ook hier is begeleiding van belang. Als een manager samen met een professional gaat zitten en het netwerk doorneemt, komt je vaak makkelijk tot een longlist. Als je het zonder begeleiding doet, komt het er vaak niet van.
Van de longlist maak je vervolgens een shortlist, want niet iedereen op de longlist zal, in elk geval op dit moment, een goede keus zijn. Bedenk hoe je per naam actie neemt. Wie doet wat? Gaat de professional vragen of de kandidaat wil solliciteren? Of kun je hem beter uitnodigen voor een kennisevent? En dan nog een ding niet vergeten in het verder proces: de terugkoppeling naar de professional…
Dit artikel is geschreven door Maarten van Os en Jan Willem van den Brink van Dreamfactory. Het is gebaseerd op een hoofdstuk uit ons boek Collega gezocht – Trots uitdragen in je netwerk.
Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs.
Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? Mail of bel met 0348-741670.