Time management?
Timemanagement is niet het managen van je tijd, maar het managen van jezelf. Elke dag heb je opnieuw 1440 minuten. De vraag is: doe je in die tijd wat echt belangrijk is? Met andere woorden: stel je je prioriteiten goed?
Doe het belangrijkste eerst, is een van de zeven eigenschappen die Covey beschrijft in zijn bestseller De 7 eigenschappen van effectief leiderschap. Hij maakt onderscheid tussen activiteiten die dringend zijn (geen uitstel dulden) en activiteiten die belangrijk zijn.
De kunst is om je te richten op wat belangrijk is, en je niet te laten meesleuren door wat dringend is (en vaak voor andere mensen belangrijk)
Een andere stroming stelt dat managen van je tijd minder belangrijk is dan het managen van je energie. Dat is helemaal geen gek idee. Jim Loehr en Tony Schwartz werken het idee uit in The Power of Full Engagement, Managing Energy, Not Time.
Iedereen heeft evenveel uren per dag, niet iedereen heeft dezelfde hoeveelheid energie. Als je je energiek voelt, krijg je duizend dingen af. Als je uitgeput bent, lukt niks je, hoe goed je to-do lijstje ook op orde is.
Maximaal resultaat vraagt een goede balans tussen wat je energie geeft en wat je energie kost. Er wordt in je werk veel beroep gedaan op je energievoorraad. Hoe ga je om met jouw energie? Hoe voorkom je dat de bron “uitgeput” raakt? Hoe kun je je energie managen? Een goed begin is om inzicht te krijgen in jouw persoonlijke energiegevers en energievreters.
Voorbeeld Energiegevers:
- Voldoende slapen, sporten, goede voeding (ontbijten)
- Doelen stellen
- Aandacht voor gezin en vrienden
- Tijd voor jezelf (ook al voelt dat soms als spijbelen)
- Muziek maken, wandelen
Voorbeeld Energievreters:
- Sommige vergaderingen
- Zinloos werk / kansloze projecten
- Zuigende klanten
- Stapels papier met daarin allerlei “moetjes”
Als je eigen overzicht op papier staat begint het “hier wat minder, daar wat meer” spel. Zorg dat je minder energievreters krijgt, en vul die tijd met energiegevers. Even een zure appel om doorheen te bijten, maar als je eenmaal afscheid hebt genomen van die nodeloze bijeenkomst, dat project dat toch nooit wat gaat worden of die klant waar je eigenlijk helemaal niet mee wil werken, dan komt het zoet.
Als je nooit nee zegt, is je ja ook niks waard, toch?
Dit artikel is geschreven door Jan Willem van den Brink en Maarten van Os van Dreamfactory. Het is gebaseerd op een hoofdstuk uit ons boek Opdrachtgever Tevreden – Van inhoudelijk expert naar adviserende partner.
Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs.
Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? Mail of bel met 0348-741670.