DREAMFACTORY

zz aa – Ellis’ speeltuin

Je wilt graag nieuwe klanten. Maar dan zonder koude acquisitie, want dat vindt vrijwel niemand leuk. De weg via bestaande opdrachtgevers is voor iedereen veel plezieriger. Je huidige opdrachtgever weet wat je kunt, en als hij echt tevreden is, is de kans groot dat hij jou aanbeveelt in zijn netwerk. Waarom werkt aanbevelen zo goed? Omdat daarmee je opdrachtgever zijn vertrouwen in jou overdraagt op de persoon aan wie hij je aanbeveelt. Omdat aanbevelingen een belangrijke bron voor nieuw werk zijn, loont het de moeite om te weten hoe het werkt en wat je kunt doen om het te optimaliseren. 

 

De kans op een aanbeveling neemt aanzienlijk toe als je erom vraagt. Maar hoe stel je die vraag, en wanneer? Dat blijkt in de praktijk nog niet altijd even gemakkelijk. Daarvoor zijn twee redenen:

  • Schroom: vragen voelt als bedelen of als minderwaardig.
  • Kunnen: hoe vraag ik dat dan op een plezierige manier? Dat hebben de meeste mensen niet geleerd of geoefend.
SCHROOM OVERWINNEN

Wat vinden we belangrijk?

Resultaat

  • Blijvend verschil, er moet wel concreet iets veranderd zijn – anders hoeft het niet van ons
  • Geen “spreadsheetfundamentalisme”

Vrij Kind

  • Plezier
  • Originaliteit
  • Echtheid
  • Inspiratie

Vertrouwen

  • Geen spelletjes spelen
  • Benoemen wat is
  • Zorgvuldig in plaats van voorzichtig
  • Kwaliteit leveren
  • Practice what you preach
  • Ook zelf blijven leren!

Onze missie

Organisaties leren om hun potentieel te benutten en daarmee hun impact aan de buitenwereld te laten zien. Zodat de organisaties  toegevoegde waarde hebben, met plezier werken en “stoppen met spelletjes spelen”.

We doen dat door de inhoudelijk sterke professionals een expliciete ondernemende rol te geven.

Onze visie

De wereld verandert:

  • Kennis alleen is niet voldoende voor tevreden klanten. De klant wil geholpen worden met zijn probleem, niet een dosis kennis over zich heen gestort krijgen.
  • Klanten denken steeds beter te weten wat ze nodig hebben. De patiënt heeft op internet al gevonden welk medicijn de dokter moet voorschrijven.
  • De professional heeft de neiging om te snel met de oplossing te komen. De “U vraagt wij draaien” mentaliteit lost echter meestal het probleem niet op.
  • Meer concurrentie op prijs. Door de lagelonenlanden en ZZP-ers is er altijd iemand te vinden die goedkoper is.
  • Problemen zijn steeds minder te isoleren. Als de klant en de professional niet samenwerken lukt het niet om het probleem goed te omschrijven en om een goede oplossing te vinden.

 

Bovenstaande betekent dat je een keuze moet maken hoe je als B2B organisatie in de markt wilt staan:

  • Concurreren op prijs. Je wordt de goedkoopste CV schuiver. Dat is niet zo leuk want er is altijd iemand te vinden die het goedkoper kan.
  • Partner van je klant worden. De rol van vertrouwde adviseur. Je helpt je klant om het probleem inzichtelijk te krijgen en daarmee begint ook het oplossen ervan.

 

Wij denken dat partner zijn de leukste manier is om levensvatbaar te zijn. En dat betekent wel dat de taken van (sales)manager en professional veranderen. De doorsnee professional is op deze “verkopende” taken van nature niet zo dol en hij is er minder goed in. Dat vraagt wat van de hele organisatie.

 

Onze conclusie: omdat je hele bedrijfsmodel verandert, moeten we met én de professionals én de managers én sales aan de slag met training en begeleiding in de praktijk.